لپ تاپ نیوز

تهدید جدی برای اینتل و ای‌ام‌دی : کوالکام با اسنپدراگون X وارد میشود

شرکت کوالکام بزودی پردازنده های اسنپدراگون سری X را رونمایی میکند. این شرکت چندی پیش بطور رسمی از Snapdragon X Elite رونمایی کرد و هر از چندگاهی جزئیات جدیدی را در مورد آن منتشر می کند.
بعلاوه، صحبت از Snapdragon X Plus است که برای استفاده در لپتاپهای ویندوزی مبتنی بر ARM که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند، برنامه ریزی شده است.
در روزهای اخیر، این شرکت یک تیزر تبلیغاتی کوتاه را به اشتراک گذاشته که در آن بطور ویژه به معرفی پردازنده های Snapdragon سری X می‌پردازد. این ویدئو که در حساب رسمی Snapdragon X منتشر شده، یک چیپست CPU را نشان می‌دهد که به یک “X” سه بعدی تبدیل می شود، همراه با این توضیح که “تا تاریخ 5 اردیبهشت منتظر بمانید” .
کوالکام دراین تیزر بطور مستقیم ورود اسنپدراگون ایکس الیت(Snapdragon X Elite) و ایکس پلاس (X Plus) به بازار را تایید نکرده است، اما پیش بینی ها حاکی از آنست که رونمایی اصلی از این محصولات در تاریخ 24 آوریل خواهد بود.
مسئله دیگری که به این حدس و گمان‌ها دامن می زند، لو رفتن اطلاعات فنی لنوو یوگا اسلیم 7 است که گفته می شود از تراشه اسنپدراگون X Elite در آن استفاده شده است. بر اساس گزارش‌ها، نوت‌بوک جدید لنوو می‌تواند اولین لپ‌تاپی باشد که مجهز به تراشه SoC جدید کوالکام است.

Qualcomm Snapdragon X Elite
رونمایی تراشه Snapdragon X Elite که پیشتر انجام شد به دلیل داشتن امکانات اختصاصی هوش مصنوعی برای رایانه‌های شخصی، کمی جنجال بپا کرد و در ادامه با عملکرد مطلوبش، آن را در رده 45 پردازشگر هوش مصنوعی برتر به رخ همگان کشید. بنچمارک ها نشان میدهند که تراشه اسنپدراگون ایکس الیت در گیک بنچ با اختلاف قابل توجهی از تراشه M3 اپل پیشی گرفته است.
این تراشه از نظر عملکرد درGeekbench ، به طور شگفت آوری حتی با پردازنده های (Core i7-13700HX)، (Core i9-13900H) و آخرین پرچمدار لپتاپی ای‌ام‌دی ( Ryzen 9 8945HS) AMD برابری کرد.

اگر این اعداد با عملکرد واقعی آن مطابقت داشته باشند، پردازنده های جدید کوالکام می‌تواند به یک رقیب جدی برای ای ام دی و اینتل تبدیل شود.
بعلاوه، شرکت کوالکام به تازگی رونمایی بار نرم افزار ویرایش ویدیو Davinci Resolve، مهارتش در این زمینه را نیز به رخ رقبا کشید. حتی شایعه ای در مورد ویژگی هوش مصنوعی ویندوز 11 وجود دارد که احتمالا بصورت انحصاری در دستگاه های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت X Elite قابل استفاده باشد.
با نزدیک شدن به تاریخ معرفی این محصول، می‌توان انتظار داشت که در روزهای آینده، با نگاه دقیق تری به نقشه راه کوالکام برای اسنپدراگون سری X پرداخته شود.

 

منبع : gizmochina